Neen tegen agressie
Als ZOL krijgen we steeds vaker af te rekenen met agressieve patiënten, begeleiders, bezoekers of collega’s. De tendens van de maatschappij is immers ook voelbaar in ons huis. Patiënten en hun familieleden worden almaar veeleisender en mondiger. Hierdoor escaleren situaties sneller, met voornamelijk verbale agressie onder de vorm van dreigende taal. Maar helaas is er soms ook sprake van fysiek geweld. Zeker ten aanzien van onze medewerkers op Spoed, op verpleegafdelingen en aan het onthaal. We zullen dit nooit tolereren. Agressie naar onze zorgverleners toe is ontoelaatbaar.
De stijging van het aantal agressiemeldingen is opvallend. De cijfers tonen aan dat we wel degelijk te vaak geconfronteerd worden met agressie op de werkvloer. Onze mensen op de werkvloer verdienen meer respect. We willen hen het signaal geven dat ZOL dit niet tolereert. Agressie mag niet als iets normaal beschouwd worden. Agressie is nooit oké!
We kiezen ervoor om agressie in al haar vormen ziekenhuisbreed aan te pakken. Niet enkel op lange termijn, maar zeker ook op korte termijn. Zo pakken we nu uit met een postercampagne waarvoor eigen medewerkers model staan. Zij zijn zelf het slachtoffer geweest van agressie en getuigen hierover. We hebben gekozen voor een menselijke toon, omdat we agressie niet met agressie willen beantwoorden.
Onze geplande initiatieven gaan verder dan enkel de postercampagne. We zullen sensibiliserend werken rond de meldingscultuur. We moedigen medewerkers aan om agressie te melden en we gaan zelfs verder. Ook u als patiënt of als bezoeker kan getuige zijn van agressie jegens onze medewerkers. Op deze webpagina kan ook u melding doen van dit soort van ontoelaatbaar gedrag. Alle meldingen zullen effectief én op discrete wijze behandeld worden.
Het agressiebeleid dat we voeren focust verder op preventie, interventie en nazorg. We bieden weldra opleidingen aan voor onze medewerkers zodat ze handvaten aangereikt krijgen om situaties in te schatten en te de-escaleren. Ze krijgen extra inzichten in hoe ze bepaalde situaties het beste aanpakken. We gaan onze ZOLlers versterken in het omgaan met agressie.
Tot slot stroomlijnen we het agressiebeleid ook met onze juridische dienst. Zo wordt er bij elk incident bekeken of we klacht indienen tegen de agressor.
Bent u getuige geweest van een geval van agressie?